Jäsentiedote 1/2012

Iloista kesän odotusta kaikille ranta-asukkaille.
Elijärviyhdistyksen toiminta jatkuu normaaleissa kesäisissä merkeissä. Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään 16.6.2012 klo 12:00 alkaen Yläneen Osuuspankin kerhohuoneessa, Yläneellä. Kokouskutsu esityslistoineen ohessa.

PÖYTYÄN KUNNAN TIEDOTUSLEHTI
Lehden perinteinen kesänumero on saamassa uuden muodon ja rutkasti lisää informaatiota kansiensa väliin. Työnimellä Palveleva Pöytyä kulkeva julkaisu tulee nimittäin olemaan myös palveluhakemisto, joka nivoo paikkakunnan yritykset ja maaseudun palveluntuottajat samaan pakettiin. Toivottavasti se kuluu niin kuntalaisten kuin kesäasukkaidenkin käsissä koko vuoden ajan.
Pöytyän kunnan palvelut, yhteystiedot ja puhelinnumerot ym. löydät myös Pöytyän kunnan kotisivuilta www.poytya.fi (linkki www.elijarviyhdistys.net).

OLETKO TUTUSTUNUT?
VASKIJÄRVEN LUONNONPUISTO
Vaskijärven luonnonpuisto on lounaissuomalaiseksi alueeksi säilynyt harvinaisen erämaisena. Puisto sisältää useita karuja kermikeitaita, jotka ovat melko kuivia ja rämevoittoisia. Soiden keskellä on lukuisia kirveen koskemattomia metsäsaarekkeita järeine kuusikkoineen. Puistoon kuuluu sille nimen antaneen Vaskijärven lisäksi kolme rämerantaista järveä. Luonnonpuistoon voi tutustua ilman erikoislupaa kahta sen läpi kulkevaa vaellusreittiä käyttäen, jotka ovat osa Kuhankuonon retkeilyreitistöä.

YLÄNEEN KIRKKO
Yläne on ollut Pöytyän kappeli ainakin jo vuonna 1392. Vuonna 1875 se erotettiin omaksi kirkkoherrakunnaksi. Kirkko sijaitsee vuonna 1663 rakennetun kappelikirkon paikalla ja se on rakennettu 1782. Kirkkoon mahtuu noin 600 henkeä. Kirkkotarhan kaakkoisosassa on viime sodissa kaatuneiden hauta, jonka yhteydessä sijaitsee J. Vikaisen tekemä muistomerkki Rauhan enkeli. Muistomerkin läheisyydessä on Yläneenkartanon 1800-luvulla omistaneen Jägerhorn-suvun hautapaikka.

MYLÄNEEN KOTISEUTUMUSEO
Talonpoikaisrakennuksia, sisustukseen ja maatalouteen liittyvää esineistöä. Kotiseutumuseo käsittää täydellisen yläneläisen 1700 - 1800 -luvun talonpoikaismiljöön rakennuksineen ja esineineen. Museo on Varsinais-Suomen parhaita paikallismuseoita. Erikoisuutena on koululuokka tämän vuosisadan alkupuolelta. Kesäisin museonmäellä on runsaasti toimintaa, näyttelyjä ja tapahtumia. Lisätietoja: www.museoylane.fi/

SÄPINÄT
Perinteiset Yläneen Säpinät 24.6.-1.7.2012. Yläneen torilla säpinäpäivä lauantaina 30.6. kello 8-15. Ohjelmassa mm. musiikkia, melontakisa Yläneen joessa, Wanhat menopelit -kulkue ja näyttely kello 12 alkaen.