Jäsentiedote 1/2017

Hyvää kevättä ja kesää kaikille ranta-asukkaille.
Elijärviyhdistyksen toiminta jatkuu perinteiden mukaan. Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään 10.6.2017 klo 12:00 alkaen Yläneen Osuuspankin kerhohuoneessa, Yläneellä. Kokouskutsu esityslistoineen ohessa.

Muistathan, että Elijärviyhdistyksen kotisivuja päivitetään säännöllisesti ja aina sieltä löytyy jotakin uutta tiedotettavaa. Käy osoitteessa www.elijarviyhdistys.net sekä myös yhdistyksen facebook-sivuilla osoitteessa www.facebook.com/elijarviyhdistys Facebookiin on viestejä ja päivityksiä lisänneet useammatkin jäsenet.

PÖYTYÄN KUNNAN TIEDOTUSLEHTI
Pöytyän kunta julkaisee kolmesti vuodessa jokaiseen kunnan talouteen jaettavan tiedotuslehden, josta löytyvät mm. kunnan yhteystiedot, tulevat tapahtumat ja muuta ajankohtaista asiaa Pöytyän kunnasta. Kesän tiedotuslehti "Palveleva Pöytyä" näkyy jo ilmestyneen ja sitä on saatavilla mm. Yläneellä olevista kaupoista.
Pöytyän kunnan palvelut, yhteystiedot ja puhelinnumerot ym. löydät myös Pöytyän kunnan kotisivuilta www.poytya.fi. (linkki www.elijarviyhdistys.net)

OLETKO TUTUSTUNUT?
VASKIJÄRVEN LUONNONPUISTO
Vaskijärven luonnonpuisto on lounaissuomalaiseksi alueeksi säilynyt harvinaisen erämaisena. Puisto sisältää useita karuja kermikeitaita, jotka ovat melko kuivia ja rämevoittoisia. Soiden keskellä on lukuisia kirveen koskemattomia metsäsaarekkeita järeine kuusikkoineen. Puistoon kuuluu sille nimen antaneen Vaskijärven lisäksi kolme rämerantaista järveä. Luonnonpuistoon voi tutustua ilman erikoislupaa kahta sen läpi kulkevaa vaellusreittiä käyttäen, jotka ovat osa Kuhankuonon retkeilyreitistöä.
YLÄNEEN KIRKKO
Yläne on ollut Pöytyän kappeli ainakin jo vuonna 1392. Vuonna 1875 se erotettiin omaksi kirkkoherrakunnaksi. Kirkko sijaitsee vuonna 1663 rakennetun kappelikirkon paikalla ja se on rakennettu 1782. Kirkkoon mahtuu noin 600 henkeä. Kirkkotarhan kaakkoisosassa on viime sodissa kaatuneiden hauta, jonka yhteydessä sijaitsee J. Vikaisen tekemä muistomerkki Rauhan enkeli. Muistomerkin läheisyydessä on Yläneenkartanon 1800-luvulla omistaneen Jägerhorn-suvun hautapaikka.
YLÄNEEN KOTISEUTUMUSEO
Talonpoikaisrakennuksia, sisustukseen ja maatalouteen liittyvää esineistöä. Kotiseutumuseo käsittää täydellisen yläneläisen 1700 - 1800 -luvun talonpoikaismiljöön rakennuksineen ja esineineen. Museo on Varsinais-Suomen parhaita paikallismuseoita. Erikoisuutena on koululuokka tämän vuosisadan alkupuolelta. Kesäisin museonmäellä on runsaasti toimintaa, näyttelyjä ja tapahtumia. Lisätietoja: www.museoylane.fi/