Jäsentiedote 2/2006

Elijärvi-yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 10.6.2006 Yläneen Osuuspankin kokoushuoneessa. Kokoukseen osallistui 20 henkilöä. Kokouksessa käsiteltiin yhdistyksen sääntöjen vuosikokoukselle määräämät asiat. Yhdistyksen puheenjohtajaksi kokouksessa valittiin uudelleen Ari Östberg, os. Suunnistajankuja 6 as. 7, 21420 Lieto, puh. 02-4871092 (koti).
Vilho Vaaranmaa
Matti Partala
Elijärvi-yhdistyksen hallituksessa vuodesta 1982 vuoteen 2005 toiminut ja paikallista yläneläistä asujaimistoa edustanut Taavi Ristisuo kutsuttiin yhdistyksen kunniajäseneksi. Yhdistyksen hallitus ja koko jäsenistö haluavat kiittää Taavia pitkästä ansiokkaasta toiminnasta Elijärven ja sen rantojen asukkaiden hyväksi ja uskovat hänen jatkavan samaa arvokasta työtä edelleen yhdistyksemme kunniajäsenenä.

Yhdistyksen jäsenmaksuksi määrättiin 8,00 Euroa, joka toivotaan maksettavan jäsenkirjeen mukana tulleella pankkisiirrolla 15.8.2006 mennessä. Maksuautomaatilla tai kotipäätteellä maksettaessa on viitenumero ehdottomasti mainittava.
Mikäli jäsenmaksulomakkeessasi on maksettavan summan kohdalla enemmän kuin 8,- Euroa, on sinulta viime vuoden maksu suorittamatta. Jos olet kuitenkin maksanut edellisten vuosien maksut, ota yhteyttä jäsenrekisterin hoitajaan Jouko Lehtiseen.
Jäsenmaksulomakkeessa on jäsenen rekisteritiedot, jotka ovat tallennettuna jäsenrekisteriin. Jos lomakkeessa on virheitä tai puutteita, ole hyvä ja ilmoita korjattavat tiedot samoin kuin osoitetietojen muuttuessa ilmoita muuttuneet tietosi jäsenkortistosta vastaavalle Jouko Lehtiselle, os. Raskinpolku 3 B 63, 20360 Turku, puh. 02-2487225 (koti), sähköposti: jleh@netti.fi.
Koska tänä päivänä on siirrytty yhä enemmän sähköiseen tiedonvälitykseen, olisi toivottavaa, että Elijärvi-yhdistyksen jäsenetkin ilmoittaisivat sähköpostiosoitteensa jäsenrekisteriin. Tällöin myös yllättävät ja pikaisetkin tiedotteet saataisiin nopeasti perille jäsenistölle.

Kokouksessa kuultiin myös Yläneen järvien kunnostusprojektin kuulumisia. Hankkeen tavoitteenahan on parantaa niin Elijärven kuin myös hankkeessa mukana olevien Lampsi- ja Mynäjärven veden laatua ja virkistyskäyttömahdollisuutta.
Viime kesänähän niitettiin vesikasveja lähes umpeenkasvaneista lahdista ja kapeikoista yhteensä n. viisi hehtaaria Elijärvellä. Tänä kesänä niittoa on tarkoitus jatkaa heinäkuun lopulla tai elokuun alussa. Jos joku ranta-asukkaista haluaa samalla niitettävän omaa rantaansa, myös se onnistuu, ottamalla yhteyttä L-S kalastusalueen yhteyshenkilöön Olli Ylöseen puh. 02- 2623 444 tai 040 5786 890. Oman rannan niiton hinnan saa samalla selville Ollilta. Lisäksi on tarkoitus tehdä pienimuotoisia ruoppauksia syksyllä ja valuma-aluekunnostuksia, joissa tehdään laskeutusaltaita, ojakatkoja ja suojavyöhykkeitä soilta tuleviin ojiin. Valuma-aluekunnostuksia on tarkoitus tehdä myös jo kesällä.
Kunnostusprojektin ensimmäisessä vaiheessa, jossa tutkittiin järven tilaa, Elijärvi-yhdistys oli myös taloudellisella panoksella mukana, mutta yhdistyksen varat eivät enää riitä jatkohankkeen rahoitukseen ja siksi viime vuonna Lounais-Suomen kalastusalue lähettikin kaikille ranta-asukkaille kirjeen, jossa pyydettiin maksamaan järven "kunnostusmaksu", 20 euroa, jolla saadaan katettua koko projektin omarahoitusosuus rannanomistajien osalta.

Jäteasiaa lajittelusta ja sekajätteistä lyhyesti

Seuraavassa luettelossa joitakin yleisimpiä jätteitä jotka kuuluvat sekajäteastiaan:

- tyhjät deodoranttipullot yms. painepakkaukset (metallisia aerosolipulloja ei saa laittaa metallinkeräykseen ellei pulloa puhkota. Vajaat pullot tai purkit ovat ongelmajätettä)
- meikkipullot, -purkit ja pakkaukset
- tyhjät lääkepakkaukset
- hammastahnaputkilot ja -harjat
- shampoopullot
- astianpesuaine- ja pesuainepakkaukset
- etikkapullot yms.
- maustepurkit ja -pussit
- pullojen ja purkkien korkit ja kannet
- hehkulamput ja -polttimot (ei loisteputkia tms. koska ne ovat ongelmajätteitä)
- kuulakärkikynät, tussit yms.
- imurien pölypussit
- talouspaperit ja vauvan vaipat
- kaikki likaiset elintarvikepakkaukset paitsi lasi- ja metallipurkit, jotka tulisi toimittaa pestyinä hyötyjäteastiaan
- käytöstä poistetut vaatteet, kodin tekstiilit, jalkineet yms.

Televisiot ym. kodinkoneet eivät ole sekajätettä vaan ne kuuluvat erikseen kerättäviin jätteisiin.

Kotitalouksissa syntyvä hyötyjätteiden keräysastioihin toimitettava jäte:
- lasipurkit ym. lasiset elintarvikeastiat, palautuspullot tulisi toimittaa esim. kauppoihin
- metalliset säilyketölkit yms. metalliastiat sekä pienmetallijäte
- aikakausi-, sanoma- yms. lehdet sekä muu puhdas ja kuiva keräyskelpoinen paperi
Lajiteltu hyötyjäte tulee laittaa sille varattuun astiaan, esim. lasi lasinkeräysastiaan jne.

Paristot paristonkeräysastiaan, ongelmajätteet jäteasemalle, lääkkeet apteekkiin:
Paristoja ei saa laittaa sekajäteastiaan vaan ne on laitettava niitä varten varattuun astiaan. Paristonkeräysastioita on Keskustan ja Uudenkartanon vanhainkodin aluekeräyspisteissä sekä jäteaseman yhteydessä.

Maksamasi jätehuollon ekomaksu 15 € sisältää sen, että voit maksutta viedä ongelmajätteet Yläneen jäteasemalle, Oripääntie 169. Tämä koskee yksityistalouksia, ja ongelmajätteisiinhän kuuluvat jäteöljyt, suodattimet, akut, loisteputket, maalit, liuottimet, kasvinsuojeluaineet yms. Jäteasema on avoinna lauantaisin maalis-lokakuussa klo 9-14.

Kesäkauden "päätöstulet" jälleen elokuun viimeinen lauantai 26.8.2006.

Hyvää kesänjatkoa kaikille !