Jäsentiedote 2/2010

Elijärvi-yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 12.6.2010 Yläneen Osuuspankin kokoushuoneessa. Kokoukseen osallistui 15 henkilöä. Kokouksessa käsiteltiin yhdistyksen sääntöjen vuosikokoukselle määräämät asiat.
Yhdistyksen puheenjohtajaksi kokouksessa valittiin uudelleen Ari Östberg, os. Suunnistajankuja 6 as. 7, 21420 Lieto, puh. 02-4871092 (koti).
Rauno Viitama
Elijärviyhdistyksen hallituksessa jo vuodesta 1985 alkaen toiminut Vilho Vaaranmaa pyysi eroa pitkästä johtokunta-työskentelystä ja hänen tilalleen valittiin Annikki Vaisto Paltanniemestä, lähes Vaaranmaan naapurustosta. Yhdistyksen hallitus ja varmasti koko jäsenistö haluavat kiittää Vilhoa pitkästä ansiokkaasta toiminnasta Elijärven ja sen rantojen asukkaiden hyväksi.

Yhdistyksen jäsenmaksuksi määrättiin 8,00 Euroa, joka toivotaan maksettavan jäsenkirjeen mukana tulleella pankkisiirrolla 12.11.2010 mennessä. Maksuautomaatilla tai kotipäätteellä maksettaessa on viitenumero ehdottomasti mainittava.
Mikäli jäsenmaksulomakkeessasi on maksettavan summan kohdalla enemmän kuin 8,- Euroa, on sinulta viime vuoden maksu suorittamatta. Jos olet kuitenkin maksanut edellisten vuosien maksut, ota yhteyttä jäsenrekisterin hoitajaan Jouko Lehtiseen.
Jäsenmaksulomakkeessa on jäsenen rekisteritiedot, jotka ovat tallennettuna jäsenrekisteriin. Jos lomakkeessa on virheitä tai puutteita, ole hyvä ja ilmoita korjattavat tiedot samoin kuin osoitetietojen muuttuessa ilmoita muuttuneet tietosi jäsenkortistosta vastaavalle Jouko Lehtiselle, os. Raskinpolku 3 B 63, 20360 Turku, puh. 02-2487225 (koti), sähköposti: jleh@netti.fi

Mennyt kesä oli ennätyksellisen lämmin, ellei voida sanoa peräti kuuma. Yläneen sääasemalla mitattiin heinäkuun 13 päivänä 35,8 °C lämpötila, joka oli sääaseman mittausten mukaan Yläneellä kesän lämpimin päivä. Peräti 26 päivänä heinäkuussa rikottiin hellerajakin, eli 25 °C. Kyllä silti myös heinäkuussa sadettakin vähän saatiin: seitsemänä päivänä satoi, kaiken kaikkiaan 19 millimetriä. Sateisin päivä oli heti ennätyshelteiden jälkeen, heinäkuun 15. päivä. Tosin silloinkin vettä tuli vain 8 milliä. Kesä-, heinä- ja elokuussa satoi kaikkiaan 135 millimetriä.
Kesä-, heinä- ja elokuussa satoi kaikkiaan 135 millimetriä. Vaikka kesä oli lämmin eikä vettä satanut kovinkaan paljon, pysyi Elijärven veden pinta kuitenkin melko mukavalla tasolla. Ei myöskään kantautunut huhuja, että sinilevää tai muuta epämukavaa kasvillisuutta olisi esiintynyt missään puolella järveä.
Voinemme siis todeta, että järvemme on mukavassa kunnossa, juuri sopiva virkistäytymiseen ja lomailuun.

Nyt kuitenkin varaudutaan talveen. Kesäkalusteet on pantu suojaan, veneet nostettu ylös järvestä ja kaikki jäätyvät tuotteet viety pois lämmittämättömistä mökeistä.
Kannattaa kuitenkin talvellakin välillä käydä tarkastamassa paikat, etteivät myrskyt ole päässeet tekemään tuhojaan tai ettei mökillä ole käynyt kutsumattomia vieraita.

Naapureiden kanssa kannattaa sopia, että syksyllä ja talvella järven rannalla käyvät ranta-asukkaat tarkistaisivat myös naapurimökit pintapuolisesti: onko ikkunat ehjät, näkyykö murron merkkejä, onko kaatuneita puita yms.

VASKIJÄRVEN LUONNONPUISTO Vaskijärven luonnonpuiston läpi kulkevan pyöräpolun historiaa: Pyöräpolku tehtiin Kruununpuistoon Kuuselan metsänvartijatorpalta Kolinummen Järviselle, jossa metsänvartijan talossa kasori eli metsänhoitaja tai teknikko asui tili- sekä luovutusmittausten aikana. Polku tehtiin vuosina 1936-38 erittäin hyvin rapakivisorastettuna noin 60 cm leveäksi ja myös pitkospuiden osalla pantiin turvetta sekä sora päälle. Sora kuljetettiin kottikärryillä tienvarsilta. Polku mitattiin ja pantiin kilometripylväät kuten maanteillekin. Myös metsurit pääsivät näin helpommin hakkuukohteeseen eli hakkuulotilleen.
Eläimistö: Alueen eläimistö käsittää koko lounaisen Suomen eläinten kirjon. Viime vuosien havainnot kertovat, että alueella ovat liikkuneet mm. karhu, susi, ilves, kettu, hirvi, valkohäntäpeura, supi, mäyrä, mäntynäätä, villisika ym. nisäkkäitä. Linnuista alueella on tavattu kurki, kalasääski, maakotka, kanahaukka, harmaalokki, kuikka, palokärki, harmaapäätikka, pikkutikka, korppi, käki (vuonna 1989 tehtyjen käkihavaintojen perusteella alue oli Suomen käkirikkain alue) sekä lukematon määrä erilaisia pikkulintuja. Muuttomatkoillaan poikkeavat alueella myöskin hanhet ja joutsenet sekä monet pohjoisen linnuista. Riistalintuja alueella edustavat metso, teeri, metsäpyy, riekko, lehtokurppa sekä monet sorsalinnut.
Hyvää syksyn jatkoa kaikille !