Jäsentiedote 2/2015

Kesä on pitkällä, vaikka tuntuu, että kesä tulikin tänä vuonna vasta elokuussa. Ainakin helteet.
Sadetta saatiin kesän aikana normaalia enemmän. Yläneen sääaseman mukaan kesäkuussa satoi peräti 100mm. Myös veden pinta on ollut normaalia korkeammalla koko kesän ajan. Veden lämpö on myös pysytellyt melko alhaisella tasolla koko kesän, mutta onhan siellä sentään uida tarkentunut.
Ainakin osittain sateisen kesän myötä Elijärvessä havaittiin ruskeita lauttoja heinä-elokuussa ja järvivedestä lähetettiin vesinäyte Varsinais-Suomen ELY-keskuksen laboratorioon (Lounais-Suomen vesi- ja ympäristötutkimus Oy), joka tutki näytteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että näyte muodostui Kuusensuopursuruosteen itiöistä (Chrysomyxa ledi). Kuusensuopursuruostetta esiintyy sateisina kesinä noin kymmenen vuoden välein.
Kuusensuopursuruosteen haitat ovat vain esteettisiä. Itiöt eivät ole vaarallisia eikä myrkyllisiä. Runsaissa esiintymissä kuusensuopursuruoste saattaa aiheuttaa myös hajuhaittoja. Ei ole tiedossa, että itiöt aiheuttaisivat edes allergisia iho-oireita, mutta uinnin jälkeen kannattaa kuitenkin huuhtoa mahdolliset iholle tarttuneet itiöt pois.

Kesäkauden päättyessä loma-asunto kannattaa jättää sen näköiseksi, että se kiinnostaa varkaita mahdollisimman vähän. Älä jätä mitään arvokasta mökille talven ajaksi. Suuri osa mökkimurroista on ilkivaltaa, ei varsinaista varkautta. Lukitse ilkivallan estämiseksi ovet ja ikkunat.
Jos mökilläsi on valvontatekniikkaa, on tärkeää siirtää laitteiden tuottamat hälytykset joko itselle, lähinaapurille tai paikalliseen vartiointipalveluun. Tämä siksi, että vahingontorjuntatoimenpiteet käynnistettäisiin mahdollisimman nopeasti lisävahinkojen rajoittamiseksi. Yksi varas tai liiga saattaa tehdä lyhyessä ajassa kymmeniä murtoja pienellä alueella.
Vaikkei varsinaisia valvontalaitteita omalla mökillä olisikaan, kannattaa sopia vaikka naapureiden kanssa, että syksyllä ja talvella järven rannalla käyvät ranta-asukkaat tarkistaisivat myös naapurimökit pintapuolisesti: ovatko ikkunat ehjät, näkyykö murron merkkejä, onko kaatuneita puita yms.

Elijärviyhdistyksen nettisivuja päivitetään myös syksyn ja talven aikana. Siellä kannattaa aina joskus vierailla ja katsoa, onko tullut jotain uutta tietoa. Nettisivut osoitteessa: www.elijarviyhdistys.net
Muista myös, että Elijärviyhdistyskin on Facebookissa: www.facebook.com/elijarviyhdistys

Elijärvi-yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 13.6.2015 Yläneen Osuuspankin kokoushuoneessa. Kokoukseen osallistui 14 henkilöä. Kokouksessa käsiteltiin yhdistyksen sääntöjen vuosikokoukselle määräämät asiat.
Yhdistyksen puheenjohtajaksi kokouksessa valittiin uudelleen Ari Östberg, os. Suunnistajankuja 6 as. 7, 21420 Lieto, puh. 050 340 3274.
Rauno Viitama
Yhdistyksen jäsenmaksuksi määrättiin 10,00 Euroa, joka toivotaan maksettavan oheisella pankkisiirrolla 11.09.2015 mennessä. Maksuautomaatilla tai kotipäätteellä maksettaessa on viitenumero ehdottomasti mainittava.

MMikäli jäsenmaksulomakkeessasi on maksettavan summan kohdalla enemmän kuin 10,- Euroa, on sinulta viime vuoden maksu suorittamatta. Jos olet kuitenkin maksanut edellisten vuosien maksut, ota yhteyttä jäsenrekisterin hoitajaan Jouko Lehtiseen.
Jäsenmaksulomakkeessa on jäsenen rekisteritiedot, jotka ovat tallennettuna jäsenrekisteriin. Jos lomakkeessa on virheitä tai puutteita, ole hyvä ja ilmoita korjattavat tiedot samoin kuin osoitetietojen muuttuessa ilmoita muuttuneet tietosi jäsenkortistosta vastaavalle Jouko Lehtiselle, os. Raskinpolku 3 B 63, 20360 Turku, puh. 0400-728709, sähköposti: jleh@netti.fi.

Koska tänä päivänä on siirrytty yhä enemmän sähköiseen tiedonvälitykseen, olisi toivottavaa, että Elijärviyhdistyksen jäsenetkin ilmoittaisivat sähköpostiosoitteensa jäsenrekisteriin. Tällöin myös yllättävät ja pikaisetkin tiedotteet saataisiin nopeasti perille jäsenistölle. Kun jäsenen sähköpostiosoite on yhdistyksen tiedossa, tulevat kaikki tiedotteet pelkästään sähköisenä.

Kesäkauden "päätöstulet" jälleen elokuun viimeinen lauantai 29.8.2015.

Hyvää syksy jatkoa kaikille !